دستگاه حضور و غیاب چیست – انواع و کاربرد دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب با تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب چیست – انواع و کاربرد دستگاه حضور و غیاب

آنچه در این مقاله می خوانید

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

دستگاه حضور و غیاب با شناسایی اثر انگشت ، چهره یا حتی کف دست افراد می تواند اطلاعات ورود مثل ساعت ورود ،تاریخ ورود و … افراد را ثبت کند، در ابتدا تولید دستگاه حضور غیاب به دلیل فناوری پایین، پیشرفتی نداشته اند و بسیار کم، استفاده می شدند.

به صورت کلی این سیستم ها  در حال حاضر برای مدیریت حضور و غیاب تعداد زیادی از افراد در یک سازمان یا شرکت استفاده می شود.

مشکلات نداشتن دستگاه حضور و غیاب

همیشه در شرکت های بزرگ ،یکی از مهم ترین و پر بحث ترین مسائل ، زمان ورود و خروج کارمندان بوده است ، روش قدیمی مدیریت و نظارت بر حضور و غیاب برای صدها نفر یک کابوس بی پایان هرروزه خواهد بود.

روش های دستی مدیریت حضور و غیاب در گذشته دارای مشکلات زیادی بوده است، به طور مثال :

  1. کارمندان برای همکاران خود که دیر آمده اند حضوری می زدند
  2. کارمندان نمی توانستند وقت هایی که اضافه کاری بیشتری ایستاده اند را اثبات کنند
  3. ثبت و بررسی زمان ورود و خروج کارمندان هم بسیار مشکل و وقت گیر بوده است

اما با وجود این دستگاه حضور و غیاب دیگر

  • نه اضافه کاری ها، نادیده گرفته میشد
  • نه دیگر تاخیر ها.
  • وجود دستگاه های حضور و غیاب برای کنترل آسان بر زمان ورود و خروج کارمندان ، یک مبحث حیاتی در کسب کار شماست .

انواع دستگاهای  حضور و غیاب

قابل توجه هست که ما قبل از خرید هر محصول بهتر است از مزایایی آن محصول اطلاعاتی کسب کنیم . اکنون  ما به اطلاعات انواع دستگاهای حضور و غیاب می پردازیم.

۱- دستگاه حضور و غیاب کارت خوان

۲- دستگاه حضور و غیاب رمزی

۳- دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

۴-  دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

۵- دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

نوع دریافت اطلاعات ورود و خروج افراد به صورت زیر عمل میکند

به طور کلی تا اکنون به ۳ صورت این عملکرد انجام میشود

  • ثبت ورود و خروج با استفاده از کد
  • با استفاده از بیومتریکس
  • نوع سوم که ترکیبی از هر دو ، کد و بیومتریکس است .
انواع و کاربردهای دستگاه حضور و غیاب

 ثبت ورود و  خروج با استفاده از کد

ثبت کد ، همان طوری که از اسم آن  مشخص هست ، با ورود کد خاصی که تنها شما میدانید ، میتوانید ورود وخروج خود را ثبت کنید یا با استفاده از کارت ،که خود بتواند از کارت شما ،کدی را دریافت کند .

با استفاده از بیومتریکس

بیو متریکس از کلمه “بیو” یا به انگلیسی “bio”  ساخته شده است . در زبان انگلیسی وقتی که ما میخواهیم هر گونه بحثی یا تکنولوژی مربوط به بدن انسان داشته باشیم ما از کلمه “بیو” استفاده میکنیم ماننده : biology class ، bioreactor  وحتی Biometric

بیومتریک با استفاده از اجزاء بدن ماننده چشم ، اثر انگشت ، کف دست و… کد مشخص شده به هر کارمند را به سیستم اصلی می فرستد و از حضور  و غیاب هر فرد مطلع می شود . مثال : وقتی شما انگشت خود را بر دستگاه میگذارید اثر انگشت شما را با اثر انگشت های درون سیستم چک میکند و پرفایل شما را حضور یا غیاب می زند .

در حال حاضر دستگاه‌ های حضور و غیاب کارتی و رمزی محبوبیت خود را تا حدودی از دست داده اند زیرا دستگاه های حضور و غیاب بیومتریکی از چهره و اثر انگشت استفاده میکنند .

ثبت ورود و خروج با استفاده از بیومتریکس

به طور کلی اگر به دنبال خرید هستید گزینه اولی که شما باید توجه داشته باشید بودجه خرید شماست ، تمام  دستگاه هایی که از تکنولوژی بیومتریک استفاده میکنند هر کدام دارای مزایای خاص خود هستند اما یکی از یکی دیگر گران تر ، تصور کنید ساعت ۶:۵۵ هست و شما برای شیفت کاری خود که ساعت ۷ شروع میشود تازه باید درون صف بایستید تا دستگاه حضور و غیاب چهره شما را شناسایی کند یا دست شما عرق کرده است و دستگاه انگشت شما را  تشخیص نمی دهد تکنولوژی بیومترک صد در صد پیشرفته تر از تکنولوژی کارتی است ولی هم قیمت بیشتری دارد و هم باعث طولانی تر شدن صف های ورودی و خروجی ، کارمندان میشود .

قابل توجه هست که تکنولوژی کارتی اصلا به اندازه بیومتریک مطمین نیست زیرا هر همکاری میتواند رمز همکار خود را بداند و به همکار خود کمک کند .با انکه قیمت پایین تری دارد ولی حتی هک کردن این دستگاه ها بسیار ساده است شما تنها نیاز دارید که کارت یا رمز یک کارمند دیگر را به دست بیاورید .

برای خرید دستگاه های حضور و غیاب انواع زیادی وجود دارد که هر کدام دارای مزایای خاص خود و معایب خاص خود هستند اما به صورت کلی از دو حالت پیروی میکنند(کد خوان ، بیومترک) ، پس بهتر است برای خرید دستگاه حضور و غیاب ابتدا  شما از نوع بیزنسی که دارید ،نوع کارمندان ، نوع پیگیری از کارکنان ،قدرت رشد شرکت شما (افرایش کارمندان)  یا حتی از تمام قوانین ورود و خروج شرکت خودتان اطلاع داشته باشید.

کاربردهای سیستم حضور و غیاب بیومتریک!

سیستم حضور و غیاب بیومتریک در حال حاضر به طور معمول در بسیاری از مکان ها استفاده می شود. رایج ترین مکان هایی که امروزه از پانچ بیومتریک استفاده می کنند به شرح زیر می باشد :

۱- هتل ها / متل ها – برای اطلاع از تعداد دقیق اتاق های خالی یا اتاق های اشغال شده در هتل ها. این سیستم های حضور و غیاب امروزه در انواع هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند. رزرو اتاق را برای مدیریت هتل و همچنین برای مهمانان راحت تر می کند.

۲- کنترل دسترسی ورود – در مکان هایی با امنیت بالا (ماننده : مکان های دولتی) این سیستم های حضور و غیاب برای مدیریت ورود افراد نصب می شوند. این سیستم ها کنترل دسترسی ورود به سیستم با امنیت بالا را برای افراد فراهم می کنند، و برای دسترسی کارمندان طبقات یا مکان های محرمانه می تواند به راحتی مشخص شود.

۳- خوابگاه ها – بیشتر در خوابگاه های دخترانه، چنین سیستم های بیومتریک پانچینگ حضور و غیاب برای دریافت زمان ورود و خروج آنها نصب می شود. حضور و غیاب آنها در خوابگاه به راحتی قابل اطلاع است و مشخصات آنها مستقیماً از طریق پیامک برای والدین یا سرپرستان آنها ارسال می شود. تنها کاری که باید انجام دهند این است که انگشت خود را روی دستگاه بیومتریک بکوبند و بقیه کار را به صورت خودکار انجام دهند.

البته هنوز این تکنولژی در اکثر ایران پیاده نشده است

حتی شما میتوانید این سیستم ها را به راحتی در  موسسه های ماننده : مدارس ،دانشکده ها ،موسسات آموزشی،مدیریت بازدیدکنندگان به شرکت شما و شناسایی شهروندی استفاده کنید.

کاربردهای سیستم حضور و غیاب بیومتریک

نرم افزارهای دستگاه های حضور و غیاب  

اگر شما سیستم های حضور ، غیاب را ماننده  یک آدم تصور کنید ، این فرد همان مسئول ثبت اضافه کاری شما ، مسئول چک کردن زمان ورود و خروج شما و…. هست.

سیتم های دستگاه حضور ،غیاب  به طور کلی برنامه های را شامل میشوند  که ثبت اطلاعات ورود و خروج شما ، تاخیر شما و …  را کنترل می کنند هر دستگاه حضور ،غیاب به نرم افزارهای حضور غیاب نیاز دارد .

نرم افزارهای دستگاه های حضور و غیاب

توجه

برخی از نرم افزار های حضور و غیاب تحت وب، هزینه فعالسازی امکانات برنامه را براساس تعداد کارمندان ارزیابی می کنند.

بهترین دستگاهای حضور و غیاب

همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم امروزه دستگاهای حضور و غیاب و شرکت های تولید این محصول در بازار ایران وجود دارند . اکنون به معرفی  دو شرکت برتر با  دو محصول برتر از این شرکت ها می پردازیم.

  • شرکت کارپرداز

شرکت مهندسی کاراپرداز از سال ۱۳۷۸ با هدف فعالیت در زمینه نرم افزار(هدف تولید نرم افزار) فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۲ بصورت تخصصی، با ایجاد بسترهای مناسب جهت تولید نرم‌افزار با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، متدولوژی‌های موجود و توسعه نرم افزار شروع به فعالیت نمود.

شرکت کارپرداز به ساخت دستگاه حضور و غیاب  با برند کارابان را معرفی کرده است . 

دستگاه حضور غیاب  کارابان مدل KTA-630 ID

دستگاه حضور غیاب KTA-630 ID از دو  حالت بیومتریک و کد استفاده می کند و می تواند از  تشخیص چهره ، اثر انگشت و کد و کلمه عبور جهت ثبت ساعت ورود و خروج کارمندان استفاده کند. با استفاده از این حضور غیاب بدون نیاز به رایانه، هویت افراد تعریف میشود. نرم افزار پیش فرض این سیستم حضور و غیاب تا ۲۰ نفر را پشتیبانی میکند که با اضافه شدن نرم افزار، افزایش این تعداد امکان پذیر است.

دوربین داخلی این دستگاه جهت ثبت چهره قابلیت پشتیبانی از شناسه تصویری پرسنل هنگام ثبت تردد را دارد. همانطور که اشاره شد عملیات کنترل تردد با چهار روش چهره، اثر انگشت، کارت، کلمه عبور امکان پذیر است که به ترتیب ظرفیت های ۴۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ را دارد و ۸۰۰۰۰ تردد را ذخیره میکند.

جزئیات محصول

کشور : چین

شرکت سازنده : کارابان

گارانتی : دارد

مدت زمان گارانتی : ۱۲ ماه

مشخصات فنی

تشخیص چهره : دارد

اثر انگشت : دارد

رمز عبور: دارد

کارتخوان : دارد

اتصال به گیت تردد : ندارد

صفحه نمایش : دارد

نوع دستگاه حضور و غیاب : دارد

تشخیص چهره : دارد

دستگاه حضور غیاب  کارابان مدل KTA-630 WIFI

دستگاه KTA-640 WIFI کاملا مشابه به محصول KTA-630 ID هست با  تفاوت کوچکی که همان طور که از اسم آن مشخص است دستگاه میتواند به wifi  متصل شود و دارای دیودهای اشعه ماوراء قرمز است که در تشخیص چهره افراد حتی در نور کم محیط کارایی ویژه‌ای دارد.

مشخصات کلی محصول

کشور : چین

شرکت سازنده : کارابان

گارانتی : دارد

مدت زمان گارانتی : ۱۲ ماه

مشخصات فنی

تشخیص چهره : دارد

اثر انگشت : دارد

رمز عبور : دارد

کارتخوان : دارد

اتصال به گیت تردد : ندارد

صفحه نمایش : دارد

نوع دستگاه حضور و غیاب : دارد

تشخیص چهره : دارد

دستگاه حضور و غیاب کارابان
  • شرکت بتا

شرکت بتا در سال ۱۳۸۰ در راستای طراحی و تولید بردهای الکترونیکی با رویکرد بومی سازی درب بازکن های تصویری و آنتن، فعالیت خود را آغاز نمود و تا سال ۱۳۸۴ به طور گسترده ادامه یافت. و امروزه محصولات حضور و غیاب بتا را هم بسیار با کیفیت ارایه میدهد.

دستگاه حضور  و غیاب شرکت بتا مدل ۲۲۰۵

دستگاه بتا مدل ۲۲۰۵ برای تایید ورود و خروج افراد از روش کدی و بیومتریک استفاده میکند ، انتقال اطلاعات کاربران و گزارش تردد  از دستگاه به کامپیوتر ، از  فلش مموری استفاده می شود این دستگاه می تواند ثبت تردد به تعداد ۱۰۰۰۰۰ عدد و تعریف ۳۰۰۰ اثر انگشت انجام دهد.

مشخصات کلی محصول

کشور : چین

شرکت سازنده: بتا Beta

گارانتی : دارد

مدت زمان گارانتی : ۱۲ ماه

مشخصات فنی

تشخیص چهره : ندارد

اثر انگشت : دارد

رمز عبور : دارد

کارتخوان : ندارد

اتصال به گیت تردد : دارد

صفحه نمایش : دارد

نوع دستگاه حضور و غیاب : اثر انگشتی

دستگاه حضور  و غیاب شرکت بتا مدل ۲۲۰۷

دستگاه حضور و غیاب ۲۲۰۷ یکی از جدیدترین دستگاه های حضور و غیاب شرکت بتا است به دلیل داشتن حافظه بالا یکی از پر طرفدارترین محصول برای اماکن پر تردد ماننده باشگاه ها و، اماکن امنیتی و … می باشد .

این دستکاه ماننده مدل قبلی شرکت بتا از دو حالت بیومتریک و کد استفاده میکند

مشخصات کلی محصول

کشور : چین

شرکت سازنده : بتا (Beta)

گارانتی : دارد

مدت زمان گارانتی : ۱۲ ماه

مشخصات فنی

تشخیص چهره : ندارد

اثر انگشت : دارد

رمز عبور : دارد

کارتخوان : دارد

اتصال به گیت تردد : دارد

صفحه نمایش : دارد

نوع دستگاه حضور و غیاب : اثر انگشتی

دستگاه حضور و غیاب بتا

و در انتها 

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و آسان تر شدن کارها , بهتر است که از این پیشرفت ها عقب نمانیم و در آینده ای نه چندان دور تمام  شرکت ها , دفاتر , باشگاه ها و … از دستگاه های حضور و غیاب استفاده خواهند کرد و ما در فروشگاه آریا ایمن تلاش خود را کرده ایم که بهترین کیفیت ها با بهترین قیمت را برای شما فراهم کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها